Hallongräddtårta

 
 
Idag har vi firat min 17-årsdag, då jag bjöd på denna tårta. Jag kan inte riktigt förstå att om 1 år, då är jag 18 och då får jag bestämma hur mycket jag själv vill över mitt liv, jag längtar lite tills jag får känna "friheten" och göra ännu fler mer eller mindre kloka val. Jag kommer längta ihjäl mig. Ett år.

Jag har haft väldigt ont om tid till att slänga ihop två tårtor så jag fick förbereda tårtbotten och fyllningen igårkväll. Sen efter att jag kom hem ifrån skolan idag har jag hållt på i någon timme för att så utsidan klar. Känner mig lite nöjd, det är trots allt bara min andra tårta som jag gjort själv, förra året gjorde jag ju denna.


 
Ingredienser till tårtbotten:
* 5 st ägg
* 2 dl socker
* 1 dl potatismjöl
* 1 dl vetemjöl
* 2-3 tsk bakpulver

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker tills det blir vitt och poröst (luftigt). Blanda potatismjöl, vetemjöl och bakpulver i en skål. Blanda gärna med gaffel för att vara säker på att allt blandas ordentligt. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten, men rör så lite som möjligt. Smörj och bröa (gärna med mannagryn) en rund bakform med diameter cirka 23 cm. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 45-50 minuter.
RECEPT HÄRIFRÅN
 
Ingredienser till fyllning:
* 250 g  upptinade hallon och blåbär 
* 2½ dl vispgrädde
* 1 dl florsocker
 
* 1 påste dr oetker tårtmousse vanilj
* 2,5 dl mjölk
 
Gör så här: 
Vispa grädden. Blanda med florsockret. Vänd i bären och rör om. Lägg på bärgrädden på ena lagret. Lägg på en ny botten. Vispa tårtmoussen och mjölk med elvisp i ca 3 minuter tills moussen blivit krämig. Bred ut på det andra lagret. Lägg på tårtlocket.
 
Garnering:
* 250 g hallon
* 1 påse dr oetker tårtgelé 
* 2½ dl vispgrädde
* Några chokladhjärtan. 
 
Gör så här: 
Placera ut hallonen i mitten av tårtan. Lägg tårtgelé pulvret i en skål. Koka upp 2½ dl vatten och häll över pulvret. Vispa för hand i ca 30 min. Pensla gelen över bären, låt sedan stelna i kylen ca 1 timme. 
Vispa grädden. Bred hälften av grädden runt tårtan, resten spritsas runt hallonen. Tryck därefter i några chokladhjärtan om du vill. 

Kommentarer
Ping Lowhngren säger:

oh tack snälla du!, jooo får sommarlov på fredag så hoppas man hinner krya tills dess <3

2013-06-13 | 10:52:34
Bloggadress: http://pinglowh.blogg.se/
LIENE säger:

sv: åhja...

Tårtan ser riktigt god ut.
Grattis i efterskott!

2013-06-15 | 11:28:27
Bloggadress: http://lifefromwithin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback