Jordgubbstårta

 
 
Tyvärr har jag inga färska recept på lager ännu, det kommer med tiden då jag kommit igång med bloggen. Så därför bjuder jag på tårtan som jag gjorde för snart ett år sen, snarare min 16-årsdag.
 
Recept från Dr. Oetker


12-14 bitar

Ingredienser:
6 ägg
3,5 dl strösocker
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

 

Fyllning:
1 liter färska jordgubbar
2 msk florsocker

 

1 påse tårtmousse vanilj eller marsanpulver (följ anvisningarna)
2½ dl mjölk

 

Garnering:
3 dl vispgrädde
1 liter jordgubbar
Rostade mandelspån

 

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en rund bakform ca 24 cm i diameter. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner i smeten. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 45 minuter. Låt kakan kallna. Mosa 1 liter jordgubbar tillsammans med florsockret. Vispa tårtmousse med mjölk ca 1 minut med elvisp. Dela kakan i tre delar. Lägg jordgubbsmos på bottendelen (det funkar lika bra att använda jordgubbssylt). Lägg på en ny botten och bred på vaniljkrämen. Lägg på ovandelen. Vispa grädde och bred över hela tårtan. Dekorera med jordgubbar och täck sidorna med rostade mandelspån. 


Kommentarer
mergimtare ♛ säger:

Supersööt blogg! ♥ Lust att göra ett bloglovinbyte? :)

2013-03-03 | 09:17:57
Bloggadress: http://meeergimtare.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback