Rabarberkaka i långpanna

 
 
I torsdags fick jag lite rabarber av farfar, så då passade jag på att baka innan jag skulle frysa in resten.  Jag vet inte varför, men jag tog bilderna innan jag ens hade lagt in kakan i ugnen och glömde helt av att ta några efteråt. Men det får gå det ockå. Här hemma är det annars full fart i köket. Jag håller på att förbereda inför mitt kalas. Fyller ju trots allt år på onsdag, vilket betyder att man får räkna med hembakat. Dessutom känns det så mycket personligare och roligare..
 
Ingredienser:
200 g smör
6 dl strösocker
4 ägg
6 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2-3 stjälkar rabarber
1 påse mandelspån

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Smält smöret och låt svalna.
3. Rör ihop smör, strösocker, ägg, mjöl och vaniljsocker.
4. Bred ut smeten i en ugnsform, ca 35x20 cm, med bakplåtspapper i botten om du vill.
5. Skär rabarbern i mindre bitar och blanda tillsammans med mandelspån. Strö sedan den över kakan.
6. Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter, håll koll när den börjat få färg!
7. Låt svalna och skär i rutor.

Kommentarer
Emilia säger:

Svar: ja, precis! För mig var det också ganska svårt att komma igång att träna regelbundet men efter någon vecka kunde jag inte tänka mig en vecka helt utan träning :) vad brukar du träna?

2013-06-10 | 20:59:31
Bloggadress: http://emiliaas.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback