Hallon & jordgubbscheescake i glas

 
 
Det har varit mulet och tråkigt väder nästan hela dagen idag. Det är inte förens nu som solen faktiskt tittar fram och den blåa himmlen visar sig. 
 
Idag har jag en slappar onsdag, och jag tog mig tid för att kunna uppdatera er med nya recept. Tror jag fick fram bland de "maffigaste" efterrätterna på länge, men så himla god. Dock skulle jag nog låtit formarna stå lite längre i frysen, för de var nästan lite för krämiga. 
 
Recept: 
 
Ingredienser för 4-6 portioner: 
* 250 g mascapone
* 3 dl frysta hallon
* 3/4 dl strösocker
* 2 dl vispgrädde
* 3 dl krossade bragokex eller digestivekex
* nästan 1 liter jordgubbar
 
Gör så här:
1, Vispa mascapone, de frysta hallonen och strösockret till en luftig smet i en skål med elvisp.
2, Vispa grädden i en annan skål och vispa sedan när det i mascaponekrämen
3, Skiva/hacka jordbubbarna. Spara några till garneringen. 
4, Krossa kexen i en matberedare eller för hand.
5, Varva smulorna, mascaponekrämen och jordgubbarna i portionsglas. Låt stå kallt (gärna i frys) i 2-4 timmar. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback